El dia 18 de gener s'inaugurava al Museu l'exposició de la Fundación MAPFRE El Quadern de París, després d'haver estat presentada al Museu Gargallo de Zaragoza i, amb anteriortitat, a la seu de MAPFRE a Madrid i és la primera vegada que aquesta col·lecció s'exposa a Catalunya. Està formada per sis dibuixos realitzats a Barcelona el 1906, cinquanta-tres pàgines d'un quadern fet a París el 1911 i diverses il·lustracions també pintades a la capital francesa entre 1911 i 1914. El total s'hi exhibeixen una seixantena de peces entre il·lustracions, retrats, dibuixos de moda i apunts de la vida bohèmia del París de l'època que pertanyen a la darrera etapa del modernisme decadentista i expressionista de Smith.
El Museu d'Art de Cerdanyola som l'únic que disposa d'una sala permanent dedicada a l'escultor i dibuixant noucentista Ismael Smith, amb un important fons d'obres i de documentació. Coincidint amb aquesta exposició, també hem preparat tot un seguit d'activitats que durant uns mesos faran del MAC el centre de difusió d'aquest peculiar artista:
- El mateix dia 18, amb l'exposició de MAPFRE, vam presentar públicament l'audiovisual Smith, un dandi oblidat de Ferran Alberich, que vam encarregar des del MAC perquè passi a formar part de l'exposició permanent del museu i complementi la sala que ja tenim dedicada a aquest artista.
- Entre els mesos de gener i març es portaran a terme les II Jornades Smith amb la col·laboració de l'Associació d'Amics de la UAB i diversos especialistes que reivindicaran diverses facetes de l'artista.
- Paral·lelament, també vam presentar una versió reduïda de la mostra Ismael Smith, gravats que hem produït el MAC amb el suport de la Xarxa de Museus de la Diputació de Barcelona i que durant els propers mesos itinerarà, en la seva versió completa, per diversos museus de la província. Provisionalment, aquesta petita mostra es pot visitar a la sala temporal, com a complement de la de la Fundación MAPFRE.
Nota Biogràfica.
Ismael Smith i Marí (Barcelona 1886 - White Plains 1972), és un dels artistes catalans més peculiars de finals del modernisme i l'inici del noucentisme. Al llarg de la seva producció, va destacar en els camps de l'escultura, el dibuix, el gravat i la il·lustració. Va ser el primer artista plàstic inclòs per Eugeni d'Ors a la seva peculiar galeria de noucentistes tot i que estilísticament s'inscriu clarament dins el darrer modernisme de caire expressionista. Va rebre una gran influència del modernisme anglès i centreuropeu, del decadentisme d'Albert Berdsley i l'esteticisme de la Secessió vienesa. Com a il·lustrador es va caracteritzar per uns dibuixos irònics, elegants, plens de sarcasme i, sovint, amb una forta càrrega eròtica i ambigüitat. Va formar part de la colònia d'estiuejants de Cerdanyola a les primeres dècades del s.XX. Després de diverses estades a París, Londres, Madrid, Barcelona, Cerdanyola i Sevilla, el 1919 es va instal·lar definitivament a Nova York, on va abandonar la vida artística per a dedicar-se a l'estudi de la cura del càncer mitjançant tècniques naturistes sui generis. Davant les seves excentricitats i desequilibris la família Smith es va veure obligada a tancar-lo en un hospital psiquiàtric, on moriria. En els ultims anys a Cerdanyola s'ha dut a terme una tasca d'investigació de la vida i obra d'aquest artista. El Museu d'Art de Cerdanyola és actualment un referent en l'estudi i divulgació d'aquest artista, a partir de la donació d'Enrique García-Herráiz.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada