El MAC: de casino dels senyors a museu del poble
“A hacer más
grata la estancia en esíe pintoresco pueblo, contribuyen las funciones que
frecuentemente se dan en el Teatro-Casino que se levantó el año pasado y en el
que tuvo lugar ayer domingo un notabilísimo concierto” (La
Vanguardia, 11 de setembre de 1895).
Aquest
“pintoresco pueblo” de què parlava la Vanguardia fa poc més de 100 anys és
Cerdanyola, que llavors era un poblet que no arribava als mil habitants. I el
“Teatro-Casino” a què fa referència era l’edifici avui conegut com a Can
Domènech i que actualment acull el Museu d’Art de Cerdanyola (MAC). L’esmentat
article començava amb aquestes línies :
“El hermoso tiempo que continúa reinando, es causa de que no haya
abandonado todavía esta agradable residencia ninguna de las familias que forman
la colonia veraniega, cada año más numerosa, y escogida.”
La “colonia
veraniega” la formaven algunes bones famílies de Barcelona, gent acomodada,
artistes, industrials, rendistes... un grup heterogeni, difícil de quantificar,
que cada estiu aterrava a Cerdanyola (pels volts de St. Joan) i no marxava fins
al setembre. I així, aquell petit i tranquil poblet format majoritàriament per
pagesos i gent molt senzilla, s’omplia de vida. Els estiuejants portaven amb ells
els seus gustos exòtics i cars, res a veure amb els locals, i no barrejar-se
era un dels seus signes d’indentitat. Parlem d’una societat no tan llunyana en
el temps, on la diferència social era molt marcada i tothom tenia clar quin era
el seu lloc. Per això, els anomenats “senyors de Barcelona” van crear el seu
propi món en aquest entorn, i això incloïa els seu propi i exclusiu espai de
relació: el “Teatro-Casino”, obra de l’arquitecte Gaietà Buïgas, va ser creat el 1894 per i només per als
estiuejants i, com a molt, els polítics i càcis locals que controlaven la vila.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada