Manuel Cano de Castro (San José de Costa Rica, 1891
– París, 1959) és un dels artistes més enigmàtics del noucentisme. Pràcticament
no s’ha localitzat obra seva a excepció del diversos dibuixos que es conserven
en diversos museus locals de la província de Barcelona. Aquest mes d’octubre els reunim al MAC en una petita mostra.
Togores
i Cano es coneixien de Cerdanyola, de fet, junt amb Manuel Fontanals i
puntualment Esteve Monagal conformaren un grup artístic. Amb Togores, Cano
compartia l’admiració per Cézanne, Matisse, Manolo i Sunyer. Eren uns
apassionats de l’art d’avantguarda i van realitzat plegats alguns cartells de
les pel·lícules de Josep de Togores i Muntadas. Cano també va ser amic d’Ismael
Smith. L’any 1918 va exposar a les Galeries Laietanes i el 1920 a les Galeries
Dalmau. Als anys vint i trenta Cano s’integra en la vida cultural i artística
de París, havia exposat ja abans de l’esclat de la Primera Guerra Mundial, presentat
pel cèlebre crític d’art Félix Féneon. Allà es relaciona amb cercles
avantguardistes. Va ser molt amic d’Antonin Artaud, per a qui va il·lustrar un
llibre i a qui va ensenyar a llegir les cartes del tarot. L’any 1932 es casa
amb la model i musa M Therèse Maure (Treize) amiga de Kikí de Montparnasse i
apareix sovint a les publicacions de l’època vinculat a surrealistes i
dadaistes, com ara Calder, André Breton o Man Ray. Amb l’ocupació nazi, és
deportat a un camp de concentració, provablement per la seva orientació sexual,
i serà bescanviat com a presoner de guerra el maig de 1944. Per aquella època
realitza una sèrie d’aiguaforts molt durs amb escenes del camp de concentració.
Posteriorment es documenta el seu pas per Nova York i el 1945 ja a Costa Rica.
Al seu país serà un dels responsables de la renovació artística moderna i
treballarà el gravat de temàtica popular.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada